Faberge, artistul-bijutier (IV).

Faberge, artistul-bijutier (IV).

Faberge nu s-a mulţumit niciodată să lucreze în stil rusesc, astfel cum au făcut mulţi dintre aurarii vremii; era prea cosmopolit, avea o educaţie prea amplă, servind clienţi cu o mare putere de a discerne.

Pe tot parcursul primei jumătăţi a sec. XIX între şcolile filozofice din Rusia, cea vestică şi slavofili, a avut loc o dezbatere riguroasă: „vesticii” credeau că viitorul Rusiei stătea în alinierea acestei ţări cu Europa, în timp ce slavofilii vroiau ca ţara să-şi afle viitorul în ea însăşi, în propria sa cultură.

Pyotr Chaadayev

Unul dintre liderii şcolii slavofile, Piotr Chaadaiev, scria în 1836: „Nu aparţinem nici Vestului, nici Estului, iar tradiţiile noastre nu sunt nici ale uneia, nici ale celeilalte.” Conflictul acesta a continuat în lumea artei. Cei care urmau vechea şcoală rusă, făceau un apel pentru încetarea imitării artei vestice şi întoarcerea la valorile ruseşti, în timp ce aceia care priveau spre Vest credeau că uşile ar trebui să fie deschise tradiţiilor europene.

Faberge nu pare să fi fost apropiat de mişcarea Mir Iskvussa (Lumea Artei), care fusese fondată în 1898 de către un grup de intelectuali ce includea figuri precum Alexandre Benois, Serghei Diaghilev, şi Leon Bakst, care au fondat o revistă influentă, având legături strânse cu mişcările artistice din afara Rusiei. Aceştia au revigorat toate artele, pictura, baletul, muzica, literatura. Baletele Ruse, avându-l în centru pe Diaghilev, a fost un rezultat direct al ideilor lor; tot ei au făcut cunoscute în Rusia lucrările unor artişti precum Cezanne, Van Gogh, şi Matisse. Erau interesaţi şi de artele aplicate, promovând exponenţi precum Tiffany, Galle, Colonna, iar la expoziţia din 1906, lucrările lui Charles Rennie Mackintosh.

Mişcarea dorea să încurajeze meşteşugurile populare în Rusia, dar simpatiile acesteia erau în mod copleşitor vestice. Nimic în această mişcare nu era radical, membrii săi fiind conservatori, de obicei monarhişti. Însăşi gazeta lor a fost salvată de la dispariţie graţie unei donaţii de 10.000 de ruble din partea ţarului. Faberge a avut unele legături cu noua mişcare, prin asocierea cu Benois, care a executat desene pentru firmă; tot lui îi este atribuit Colonnade Egg din 1905.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s