Faberge, artistul-bijutier (III).

Faberge, artistul-bijutier (III).

O sursă de inspiraţie mai apropiată şi mai accesibilă pentru Faberge au fost colecţiile imperiale de la Ermitaj şi Palatul de Iarnă. Aici ţarii au strâns comori din Franţa, Italia, Germania şi Rusia, toate acestea fiind disponibile lui Faberge.

În special în primele zile ale carierei lui Faberge se pot observa exemple izbitoare ale surselor de inspiraţie pentru seria de ouă imperiale: primul, Hen Egg, datând din 1885, este o copie a unei piese similare din sec. XVIII, aflată în colecţia regală daneză, de la castelul Rosenborg, Copenhaga; iar Renaissance Egg din 1894 este copiat după modelul lui Le Roy din sec. XVIII, aflat în colecţia regală din Dresda. Totuşi, acestea nu sunt copii fidele: deşi sursa de inspiraţie este clară, au un stil ce poate fi recunoscut drept Faberge, prin eleganţa şi execuţia superbă.

Cea mai mare influenţă istorică provine din Franţa, în mod particular sec. XVIII, Faberge reproducând tehnici folosite doar în acea perioadă, în special tehnica de emailare guilloche, ce implică plasarea unor straturi translucente de email pe o suprafaţă gravată mecanic. Metoda este costisitoare, implicând un mare consum de timp, dar oferă cele mai frumoase efecte.

Dacă privim varietatea produselor Faberge, este clar faptul că acesta a avut un ochi ager pentru posibilele surse de inspiraţie, indiferent care au fost acestea. Repetarea trebuia evitată cu orice preţ, ceea ce implica un torent de idei noi, şi căutarea mai multor altora. Sursele sale istorice pornesc de la Gotic până la Renaştere şi-în lucrările sale târzii-stilurile Louis XVI şi Empire.

Vechiul stil rusesc l-a influenţat puternic, în special în ceea ce priveşte piesele din argint. În jurul anului 1900 Faberge a fost influenţat de Art Nouveau, o mişcare pornită ca o reacţie împotriva reluării ideilor din trecut, şi care folosea natura drept sursă de inspiraţie. În orice caz, această mişcare a avut asupra lui Faberge doar un efect marginal, rareori fiind tentat de interpretările abstracte, deşi anumite piese de argintărie realizate la Moscova expun aceste influenţe.

Principalul său răspuns la lumea naturală a fost crearea unei serii superbe de flori în pietre şi alte materiale preţioase. La prima vedere, acestea par reprezentări botanice fidele, dar în fapt nu sunt simple copii, ci creaţii artistice reprezentând spiritul obiectului natural, cu folosirea măiastră a diamantelor pentru stropi de rouă, şi aurului pentru lujere delicate.

În studiile de flori se regăsesc ecouri ale Orientului Îndepărtat, fiind adevărat că arta japoneză a jucat un rol important în mişcarea Art Nouveau. Influenţa artei japoneze poate fi văzută, de asemenea, în unele sculpturi de animale, realizate în atelierele Faberge, în stilul jaonez netsuke. Faberge însuşi avea o colecţie de peste 500 netsuke.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s